39-Interventi In perioada de toamna

In perioada de toamna
1. Perioada preliminara

Este perioada lunilor iulie-septembrie, perioada intens folosita pentru cresterea unui numar cat mai mare de albine, lucru care se realizeaza prin:

stramtorarea cuibului (se ridica magazinele),
stabilirea prezentei si calitatii matcii ,
asigurarea spatiului de ouat (in timpul sezonului activ e necesar ca ponta matcilor sa nu fie stingherita din lipsa celulelor goale pentru puiet; de regula ramele Dadant au suficient spatiu pentru cresterea puietului). Toamna, in cazul blocarii lor cu miere sau pastura este indicata aducerea in centrul cuibului a fagurilor bine alesi de la rezerva (mai inchisi la culoare, cu celule regulate, fara defecte sau celule de trantori, cu miere in coroane (1,5 kg cel putin pentru a nu crea un gol in mijlocul cuibului). In situatia in care apar blocari masive se pot folosi chiar si faguri complet goi.
pastrarea in cuib doar a fagurilor inchisi la culoare, cu provizii de calitate (se face analiza mierii pentru a se depista eventuala miere de mana),
montarea la urdinisuri a gratiilor de protectie contra soarecilor (dupa 15 septembrie),
reducerea corespunzatoare a urdinisurilor (cate 2 cm pentru fiecare interval bine ocupat cu albine), reducerea exagerata favorizand dezvoltarea umiditatii si mucegaiurilor, asigurarea unor provizii de calitate, asigurarea spatiului necesar cresterii puietului, mentinerea familiilor in stare activa prin hraniri stimulente, asigurarea caldurii in stup, inlocuirea matcilor epuizate, folosirea familiilor ajutatoare temporare sau permanente
2. Revizia de toamna propriuzisa

Revizia de toamna propriu-zisa se face la sfarsitul lunii septembrie sau in prima parte a lunii octombrie, cand cea mai mare parte a puietului a eclozionat, cuibul restrangandu-se la numarul de faguri bine acoperiti, marginiti de diafragme si de materiale termoizolante.

Observatiile care se fac cu acest prilej se refera la:

Numarul:
intervalelor,
fagurilor (strict raportati la puterea familiei),
fagurilor cu puiet (daca mai exista),
kg de provizii lasate in cuibul de iernare,
Calitatea:
matcii,
fagurilor cu provizii,
familiilor (starea de sanatate),
Asigurarea:
caldurii in cuib (cuibul trebuie bine delimitat la spatiul bine ocupat de albine; nu se recomanda lasarea fagurilor dupa diafragma pe timpul iernii intrucat exista pericolul formarii gresite a ghemului de iernare; urdinisurile se reduc si se asigura izolarea termica prin amplasarea de materiale termoizolante deasupra podisorului si dupa diafragma).
proviziilor de calitate (polenul si mierea in cantitati insuficiente antreneaza fenomene de carenta: lipsa de vitalitate, sensibilitate mai mare la boli si reducerea longevitatii). Consumul de hrana este mai scazut in primele luni ale iernii, pana la aparitia puietului (700-800 g), crescand apoi la 1,5-2 kg lunar. Este gresita ideea ca lipsa hranei se poate suplini in primavara cu sirop de zahar. In aceasta perioada majoritatea albinei este uzata, albina tanara e in formare si inca in cantitate mica, prelucrarea zaharului scurtand viata albinelor. In cazul inlocuirii mierii de mana cu sirop de zahar (administrat in lunile iulie-august) mierea de zahar nu trebuie sa depaseasca 50% din totalul proviziilor. Iernarea familiilor exclusiv pe miere din sirop de zahar declanseaza diareea si nosemoza.
conditiilor optime de iernare (se are in vedere ca fiecare colonie sa dispuna la timpul potrivit de albina multa, tanara si neuzata, provizii de calitate, fara umiditate, avand asigurata linistea pe tot parcursul iernarii).
Definitivarea pregatirilor de iernare:
inlocuirea matcilor defecte sau epuizate se realizeaza mult mai usor toamna decat vara (prin unificarile tarzii cu roii formati pe timpul verii), evitand botcile de salvare si de roire naturala, urmarindu-se ca materialul nou introdus sa fie crescut din suse valoroase.
descapacirea fagurilor cu provizii insuficiente (se trec dupa diafragma si daca timpul permite, se descapacesc pentru ca albinele sa transporte mierea in cuib).
prevenirea furtisagului (nu trebuie neglijata stiut fiind ca atunci cand culesul inceteaza brusc si incepem extractia mierii sau hraniri neglijente albinele devin nervoase si se ataca intre ele putand provoca decimarea stupinei).
definitivarea aranjarii cuiburilor folosind cele trei variante (indiferent de varianta aleasa se va urmari sa nu se lase in cuib faguri cu mai putin de 1,5-2 kg miere). Astfel vom avea:
familiile normale (1,5 kg albina) = 5 rame (3 cu miere, 2 cu pastura si miere) >> 15 kg provizii;
familiile puternice (2-2,5 kg) = 6 rame >> 18 kg provizii;
familiile foarte puternice (2,5-3,5 kg) provenite din unificarile tarzii = 7 rame => 18-20 kg provizii; acestea pot fi iernate si pe 10 rame (25 kg provizii);
familii slabe (1-1,5 kg) = 4 rame >> 12 kg provizii;nucleele de rezerva (700-900 g albina) = 3 rame => 9 kg provizii, iernand mai multe intr-o cutie de stup, impachetate corespunzator. Sub acest numar iernarea devine riscanta si chiar daca recuperam o parte din albine acestea nu prezinta nici o garantie pentru cules).
Variante de iernare:

Modul de amplasare a rezervelor de hrana poate fi bilaterala, centrala sau unilaterala, ultimele doua fiind mai putin indicate, exceptie facand cazul familiilor mai slabe si cu rezerve insuficiente.

Varianta I iernare - varianta normala - fagurii cu provizii pe margine si cei cu celule goale si coroana in mijloc (coroana avand cel putin 2 kg). Este varianta cea mai recomandata, conditia fiind existenta proviziilor corespunzatoare si existenta unor familii puternice.
Varianta a II-a iernare - varianta de salvare - (fagurii cu provizii in centru si cei cu provizii mai putine pe margini). Aceasta varianta se foloseste in cazul coloniilor puternice cand proviziile nu sunt in cantitate suficienta.
Varianta a III-a iernare - unilaterala - (fagurii cu miere sunt aranjati in ordine descrescatoare de la un capat la celalalt). Aceasta varianta este recomandata atunci cand iernam cate 2 familii slabe in aceeasi cutie de stup.